FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Zaloguj
Rejestracja
Napisz odpowiedź
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje:
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Merinid Aleanrahel
Wysłany: Sob 16:30, 22 Gru 2007
"Pieniądze szczęścia nie dają"
Może i nie, ale dzięki nim
"przysłowiowe szczęście"
da się zrealizować.
Osoby zajmujące różne miejsce w hierarchii społecznej posługują się pieniędzmi różnej wartości. Chłopstwo handluje głównie towarami, wymieniając się za to, czego potrzebują, i płacą podatki w ziarnie oraz serze. Poszukiwacze Przygód i Łowcy Nagród należą do niewielkiej grupy osób, które regularnie robią zakupy za pomocą monet. Szlachta handluje głównie aktami prawnymi, takimi jak prawo do kopalni, portu, czy folwarku, albo za pomocą sztabek złota, licząc je nie w monetach, lecz kilogramach.
_________________
Najczęściej używaną monetą jest sztuka złota (sz). Za jej pomocą można kupić sakiewkę do pasa, 15 metrów liny konopnej albo kozę. Umiejętny (lecz nie wyjątkowy) rzemieślnik może zarobić sztukę złota dziennie. Gdy kupcy dyskutują nad umowami wartymi setki, czy tysiące sz, transakcje zazwyczaj nie polegają na wymianie aż tylu monet. Sztuka złota jest raczej standardową miarą wartości, a rzeczywista wymiana odbywa się w sztabkach złota, listach kredytowych, czy wartościowych towarach.
Monetą najczęściej spotykaną wśród gminu jest sztuka srebra (ss). Sztuka złota jest warta, aż dziesięciu tych monet. Za sztukę srebra można kupić dzienną pracę robotnika, zwykłą lampę, lub kiepski posiłek z chleba, pieczonej rzepy, cebuli i wody.
Każda sztuka srebra warta jest 10 sztuk miedzi (sm). Za jednego miedziaka można kupić świecę, pochodnię lub kawałek kredy. Często spotyka się te monety u robotników i żebraków.
Oprócz miedzianych, srebrnych i złotych monet , które stosuje się na co dzień, kupcy przyjmują także sztuki platyny (ps), warte po 10 sz. Monety takie nie znajdują się w powszechnym obiegu, lecz prastare legendarne skarby mogą zawierać właśnie je.
Standardowa moneta waży około dziesięciu gramów, czyli sto to równowartość kilograma.
_________________
Większość mienia nie znajduje się w monetach, lecz w zwierzętach gospodarskich, ziarnie, ziemi, prawach do zbierania podatków lub prawach do złóż (takich jak kopalnia czy las). Za przenośne mienie służą również klejnoty i biżuteria.
_________________
Handel regulują gildie, szlachta oraz władcy. Wynajętym kompaniom daje się prawo do tamowania rzek, aby dostarczyć wodę do młynów, prowadzenia handlu wzdłuż określonych dróg, posyłania statków kupieckich do nadmorskich portów, albo kupowania oraz sprzedawania pewnych towarów. Gildie w znacznym sensie wpływają na ceny poszczególnych produktów. Kupcy często wymieniają towary bez użycia waluty.
Najpowszechniejsze towary handlowe i ich cena:
Cynamon (1 kg) - 2 sz
Imbir lub Pieprz (1 kg) - 4 sz
Jedwab (1kg[4m2]) - 40 sz
Koza (jedna sztuka) - 1 sz
Krowa (jedna sztuka) - 10 sz
Kurczak (jedna sztuka) - 2 sm
Len (1kg[2m2]) - 8 sz
Liście Herbaty (1 kg) - 4ss
Mąka (1 kg) - 4 sm
Miedź (1 kg) - 1 sz
Owca (jedna sztuka) - 2 sz
Pies (jedna sztuka) - 25 sz
Pszenica (1 kg) - 2 sm
Sól (1 kg) - 10 sz
Srebro (1 kg) - 10 sz
Szafran lub Goździki (1 kg) - 30 sz
Świnia (jedna sztuka) - 3 sz
Tytoń (1 kg) - 1 sz
Wół (jedna sztuka) - 15 sz
Złoto (1 kg) - 100 sz
Żelazo (1 kg) - 2ss
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Forum Rivia - Gra pbf w Świecie Fantasy Strona Główna
~
"Ustrój Prawny" - Z inicjatywy Najwyższego Thanatora (System Gry)
Skocz do:
Wybierz forum
Poza Planem
----------------
"Prawa Generalne" - Z inicjatywy Najwyższego Thanatora
"Historia Nowoczesna" - Berthan Ghondor
"Łowcy Nagród" - Marthon Quarev
"Pomysły... Błędy... Inicjatywa..." - Lith Wethin
"Niezapomniane Wyprawy" - Dziennik Rodu Eraloth
Mechanika
----------------
"Skazani na Istnienie" - Nieznany Bard (Karty Postaci)
"Mauzoleum Głębi" - Ver Reth
"Ustrój Prawny" - Z inicjatywy Najwyższego Thanatora (System Gry)
Świat
----------------
„Dziennik Elthrena Gothiona - dzieje świata”
"Prastara Mapa Geralta z Lynch"
"Spis Ludności" (Rasy)
"Wykaz Powszechny" (Klasy)
"Anatomia Duszy i Ciała" - Narthon Verth (Atuty i Umiejętności)
"Księga Rynsztunku" - Kowal Borth
"Mistrz Pancerza" - Autobiografia Zahaneta Rahala
"Botaniczna Encyklopedia Rozmaitości" - Valeria Crow
"Kły, szpony i krew..." - Aaron Raveal
"Życie i Śmierć" - Autor Nieznany (Eliksiry, Choroby i Trucizny)
"Grimuar Magii" - Dzięki latom praktyki akademii w Shasnor
"Tajemnicze Artefakty" - Sillith Laryth
"Bogowie i Boginie - Wszechpotężni" - Zakon Czarnego Pióra
"Więzy Krwi: Organizacje i Zakony" - Raalor Christ
Sesje: Miasta
----------------
"Prolog"
"Stolica Imperium: Shasnor"
"Niewielka Osada: Calthin"
"Pustynne Miasto: Seves"
"Wielki Ośrodek Portowy: Lynch"
"Leśny Klejnot: Moria"
"Skalisty Gród: Arya"
"Lodowa Twierdza: Thordain"
"Płomień Nadziei: Quariel"
"Centrum Wolności: Creed"
Sesje: Podróże
----------------
"Południowe Wybrzeże"
"Puszcza Północna"
"Dzikie Pustynie"
"Wielkie Wyżyny vel Tereny Buntowników"
"Ziemie Pradawnych"
"Lodowe Szczyty"
"Wschodnie Pasmo"
"Wody, Wyspy i Archipelagi"
"Araloth"
Sesje: Kosmologia
----------------
"Sny, Koszmary i Wizje"
"Serce Mroku: Plan Cienia"
"Lustrzane Odbicie: Plan Eteryczny"
"Sfera Wolności: Plan Astralny"
"Pozostałe Plany: Inne Sfery"
Poza czasem
----------------
"Pusty Dziennik" - A.K. (Spam)
"Sztuka nie tylko magiczna" - Than Sthroud
"Inne Światy" - Zapomniany Podróżnik
"Album" - Ryciny Rodzinne
Inne
----------------
Shoutbox
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
and
Ad Infinitum
v1.03
Regulamin